טיולים, הרצאות, בילויים, מסיבות, סדנאות http://www.funzing.co.il פאנזינג funzing

סמינריון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה: שימוש בסמים קלים במסגרת שירות מילואים 2006

 בריאנט בספרו מתייחס לקשר בין סמים לממסד הצבאי וטוען, כי בדומה לאלכוהול יש קשר היסטורי ארוך בין סמים לבין הממסד הצבאי.  כבר מימי יוון העתיקה, אנשי צבא, בעיקר אלו שעסקו בלוחמה ממשית, פנו לחומרים כימיים להכין עצמם מנטאלית לתלאות הקרב ולהחזיק עצמם במסגרת המונוטונית הצבאית.
   הבחירה לעסוק בנושא שימוש בסמים קלים במסגרת שימוש המילואים נבעה משתי סיבות. על הראשונה ניתן להסתכל כסיבה סובייקטיבית, שנבעה מחשיפה לסיפורים אודות שימוש בסמים קלים במסגרת זו. תופעה זאת נראתה לנו כעניין יוצא דופן ומעניין, ומכיוון ששמענו על יותר מסיפור אחד כזה, הנחנו שלא מדובר בעניין חד- פעמי, מקרי, אלא תופעה שיש לנסות ולעמוד על טיבה. היבט נוסף שהשליך על המוטיבציה לחקור נושא זה, הוא החשיבות המיוחסת לצבא כערך מרכזי בחברה הישראלית, ולפיכך התאמתו לקורס הנדון בסטייה בהקשרה של התרבות הישראלית. ברצוננו לציין, שנקודת הפתיחה של המחקר הייתה בכך שאנו עצמנו ראינו ותייגנו תופעה זו כסטייה, ולכן היה לנו חשוב לעמוד על היבטיה.
   הפן השני, הרי הוא הפן האובייקטיבי, מראה כי מממצאים כלליים אודות היקף השימוש בסמים במדינת ישראל נמצא כי חלה עלייה משמעותית בשימוש בסמים קלים, וכיום היקף התופעה עומד על כשבעה אחוזים מכלל האוכלוסייה. כמו כן, נמצא כי פרופיל המשתמש המצוי הוא: גבר, לא נשוי, חילוני, שהוריו ילידי אירופה או אמריקה, יהודי או נוצרי, אשר שירת במילואים ומועסק בעבודה לא מקצועית או בתחום השירותים. במחקר זה נמצא באופן ברור כי השכלה אקדמית, חלקית לפחות, קשורה לשימוש רב יותר בסמים לא חוקיים כלשהם.
שאלת המחקר היא:
מהם המאפיינים של שימוש בסמים קלים במסגרת שירות המילואים?
השערות המחקר שלנו הן:
א. בשירות קרבי, בו סולידאריות רבה יותר, צפוי שימוש רב יותר בסמים קלים מאשר בשירות ביחידה מנהלתית.
ב. בשירות קרבי, הטומן בחובו יותר לחצים, צפוי שימוש רב יותר בסמים קלים מאשר בשירות מינהלי.
ג. ביחידה מנהלתית השימוש בסמים קלים יושפע יותר מאווירה של שעמום מאשר מאווירה של סולידאריות.
ד. ככל שהתקופה סוערת יותר צפוי שימוש רב יותר בסמים קלים.
ה. חשיפה לטראומות (הן בסדיר והן במילואים) צפויה להעלות את רמת השימוש בסמים קלים.
ו. ככל שהאחריות הנדרשת מחייל המילואים רבה יותר צפוי שימוש פחות בסמים קלים.