טיולים, הרצאות, בילויים, מסיבות, סדנאות http://www.funzing.co.il פאנזינג funzing

עבודת גמר M.Ed בניהול ומנהיגות במערכות חינוך: מה בין 'משחק' ל'למידה'? הפדגוגיה המשחקית בבית הספר "עין הים" 2012

מחקר זה עוסק בסוגיה מרכזית בחינוך והיא הובלת שינויים פדגוגיים משמעותיים בבית ספר יסודי וציבורי  וכן בבדיקת ההשלכות של הטמעת השינויים הפדגוגיים, על חיי ביה"ס, האקלים, הלימודי והחינוכי, שהתפתח בו והקהילה אשר סביבו. ידוע, שלבצע שינויים, כמעט בכל תחום, זה קשה מפני שבמהות שלנו אנו נרתעים משינויים. לערוך שינויים בארגון שמרני כמו בית הספר, קשה אף יותר והובלת שינוי מטעם  מנהל המוסד היא מלאכת מחשבת. השינוי שעבר בית הספר "עין הים" בחיפה הינו שינוי יסודי. שינוי שיטת ההוראה לפדגוגיה משחקית, הצריך מהלכים מתוכננים מראש, מבוססים, יסודיים ומבוקרים תמידית. שינוי מהסוג הנ"ל מתואר בספרות המחקרית כ"שינוי מן המעלה השנייה" (Cuban,1996). מחקר זה הינו פוסט-פוזיטיביסטי, איכותני-נרטיבי (ספקטור-מרזל,2010) המבוסס על חקר מקרה, העוסק בסיפורו של בית הספר עין הים" בדגש על השינוי הפדגוגי שנערך בו. הבסיס למחקר זה נשען על תיאוריה המעוגנת בשדה. מטרות המחקר הן, האחת כיצד להוביל תהליך של שינוי פדגוגי בבית ספר יסודי ציבורי והשנייה לבדוק את השפעת שינוי זה בהיבטים נוספים בחיי בית הספר. אוכלוסיית המחקר מונה שבע מורות ומורה, מנהל והורה. כלי המחקר הוא נרטיב. נרטיב הוא סיפור חיים המתייחס לכל חקירה המבוססת על שיח, ראיון ועל דיווחים מילוליים, של האוכלוסייה הנבדקת, אודות התנסויותיה (ספקטור-מרזל,2010). השימוש בנרטיב כמתודולוגיה מחקרית, מאפשר ללמוד על חיי בית הספר, השינויים והאווירה השרויה בו ואפשר בהחלט להשליכו או חלקים ממנו על בסיס אינדוקטיבי. הממצאים העיקריים של המחקר מצביעים על כך שבכדי לערוך שינוי יסודי מן המעלה השנייה בבית ספר יסודי ציבורי דרושים מספר תנאים אשר תומכים זה בזה ובהם מנהל- מנהיג מסוג מעצב-יוזם (פופר,1994;Tucker-Ladd, Merchant, Thurston,1992 ) חדור אמונה בדרכו וחזונו, יצירתי, מאפשר, ערני אשר תומך במוריו. צוות המגויס באופן מלא למשימה, העומד מאחורי המנהל וחזונו ויוצר עבודת עמיתים משובחת ותמיכה בלתי מסויגת, אמונה ואורך רוח של משרד החינוך והקהילה. תרומתו העיקרית של מחקר זה היא שגם בבית ספר יסודי ציבורי ניתן לבצע שינויים משמעותיים המשפיעים לא רק על בית הספר,האווירה החיובית השרויה בו ועל הישגי תלמידים וערכיהם. אלא גם על הסביבה הגיאוגרפית והכלכלית במקומות הנחשבים לחלשים או כושלים. הישג תודעתי זה היא סמן חיוני וחיובי לקברניטי המדינה. צריך לתת אמון באנשים,תמיכה מתאימה,אנשי צוות נבחרים, מנהל איכותי, וחופש פעולה  והדרך להצלחה כמעט ומובטחת.