טיולים, הרצאות, בילויים, מסיבות, סדנאות http://www.funzing.co.il פאנזינג funzing

סמינריון בחינוך: מיקומו וביצועו של חינוך יהודי בבית הספר 2011

טיפוח זהותו היהודית של התלמיד הינו מרכיב חיוני של חזון בית הספר מאז הקמתו בשנת 1913.
"בפרוגראמה לכל שנת לימוד" שיצא לאור עם הקמתו של בית הספר, המנהל הראשון של בית הספר ארתור
בירם כתב את המילים הבאות:
"מטרה אחת לנו: להקים דור של עוזרים חדשים לגאולת ארצנו ושחרור עמנו... שאיפתנו
לתת לתלמידים את היסודות העיוניים שיכשירם לעבודה עצמית וחופשית, להכשירם הכשרה
טכנית, שאין להקנותה, לפי דעתנו, אלא על ידי מלאכת ידיים... אנשי מעשה שיהיו מוכשרים
1 לעבוד עבודת ארצנו. אנשים שכל מילה תהיה להם מעשה... "

בנוסף, כחלק ממטרות בית הספר, ארתור בירם אמר שבתחום הלאומי מטרת בית הספר הנה:
"... לתת לתלמידים חינוך עברי לאומי, עלינו לקשר, אפוא, את נפשות תלמידינו לעברנו
הגדול, להנחיל אותם את היצירות הגדולות, שיצר עמנו במשך שנות מאות קיומו. ידיעה
עמוקה ביהדות צריכה לשמש להם למקור הרגשתם הלאומית. לא אך את הספרות התנ"כית
אנו רוצים להקנות להם, אלא גם את ספרותנו המאוחרת".
במסגרת טיפוח זהות יהודית ננקטו צעדים שונים לאורך היסטוריה של בית הספר. לדוגמא, בשנים הראשונות
נוסדו "גדודי הצופים המשוטטים" בבית הספר שלאחר מכן טופחו כשבט הצופים "משוטטי הכרמל". בשמונה
שנים האחרונות הושם דגש מחודש על חינוך יהודי בבית הספר. נגה כוכבי, הרכזת הפדגוגית של אחד
הסניפים, יזמה תכנית חדשה בבית הספר, בשם "תכנית עמיות יהודית".
המטרה המרכזית של התכנית במילים שלה (נספח 2):
התכנית לעמיות יהודית חותרת למיצוי מיטבי של הסולידריות היהודית ברוח של תיקון עולם במופת
חברתי גלובלי ולטיפוח זהות יהודית וציונית בקרב מורים ותלמידים.
בשמונה השנים האחרונות, במסגרת "תכנית עמיות יהודית", מתקיימים קשרים עם בתי ספר יהודיים
מקהילות שונות (איסטנבול,סן פרנסיסקו, רוסריו, בואנוס איירס, מוסקבה), נוסף על תכניות תאומות שהובלו
לאורך ההיסטוריה של בית הספר, עם בוסטון, לונדון, אתונה ועוד בהקשרים אחרים. מורים מבית הספר
שנחקר ומבתי ספר בקהילות, יזמו פרויקטים מגוונים בתחומים שונים כגון חברה, מתמטיקה, וחגים וכן
התקיימו חילופי משלחות של מורים ותלמידים. אחת המטרות של התכנית, היתה לטפח אוריינות יהודית
בקרב המורים ולהכניס טיפוח זהות יהודית לסדר היום של כל מורה במקצועות שונים. מטעמים שונים,
השתלבות הנושא "עמיות יהודית" היתה על פי רוב, סמויה בעבודתו של המורה. בשנה האחרונה עם שינוי
במסגרת של תכניות לימוד כגון שפה ותכניות חברתיות, תכנית עמיות יהודית תפסה מקום גלוי בעבודתו של
המורה.
מאחר והתכנית "עמיות יהודית" הפכה לחלק אינטגראלי מתכנית העבודה הפדגוגית, מטרת עבודה זו הנה
לחקור את קיומו וביצועו של חינוך יהודי בבית הספר.

להמשך......