טיולים, הרצאות, בילויים, מסיבות, סדנאות http://www.funzing.co.il פאנזינג funzing

ייצוגן של השמנות והיפות – פורום באתר תפוז - עבודה סמינריונית 2014

בבעיית ההשמנה יש שייכות למין והשפעתם על הסטריאוטיפים התרבותיים, הכרוכים בשמנות, רבה יותר מכל על נשים. בזמן ההתבגרות המינית אחוז השומן בגוף גדל אצל נשים, לעומת זה של הגברים. להתפתחות שומן רובו באזור החזה, וחלקו ובמידה ולא יעלה יתר על המידה, באגן הירכיים ובישבן. אלו שנטיותיהן הביולוגיות שופרות בגורלן, יחלו להתעגל בכל חלקי גופן ויגלו במהרה כי בהזדמנויות העומדות ברשותן להתקבל בראיונות עבודה, או למוסדות אקדמיים, יעדיפו את הרזות על פניהן. שכן, נשים רזות וחטובות, תואמות את הצורה הגברית הבריאה, לכן הן יכולות להתמודד במצבי לחץ תחרותיים ובנוסף, למוסדות האקדמיים הן תמשוכנה סטודנטים המעוניינים בחברה מעין זו. גילוי זה הופך את השומן ללא ספק לבעיה פמיניסטית (גורדון, 1999).
הזוהר מוצג בחברה היום כמשהו שמסמל משמעת עצמית, ערכיות של שליטה, מושלמות ותחרותיות וכן, שיוך למעמד סוציו-אקונומי כלכלי גבוה הרזון הופך אטרקטיבי עד כדי שהוא גורם לחברה לסלוד משמנים. במחקרה, טענה לצר (2007) כי עיקר הלחץ החברתי המופעל על שמנים בחברה מופנה לנשים. הציפיות מהאישה, שבנוסף לתפקידיה הרבים, תהיה גם רזה ומטופחת, כמובן עם דגש על עניין הרזון- כסמל יופי.
בעבר, בחברות שבטיות וכפריות, משמנים נחשבו הוכחה לעושר חומרי. לאחר התפתחות בתיעוש, השובע הפך להיות נחלת הכלל וטעמם האסתטי של העשירים התחלף מהגזרה ה"דשנה", לגזרה דקיקה. שאיפה זו השתרשה בשכבות הסוציו-אקונומיות הכלכליות הגבוהות וחלחלה לכל הרמות בחברה המערבית. כיום בחברה זו מודגש הרזון כסמל ליופי. דמות האישה האידיאלית הופכת יותר ויותר רזה במרוצת השנים. נשים שגזרתן נחשבה לפני דור או שניים לסבירה לחלוטין, נחשבות כיום מלאות מדי ואפילו שמנות. נשים רבות המושפעות מאידיאל זה, אינן מרוצות מגופן ורואות באידיאל דגם לחיקוי, שהוא כמעט בלתי-אפשרי ואף מסוכן לבריאותן (וולף, 2004).
פורום 'שמנות ויפות' (באתר תפוז) עוסק בחיים במידות גדולות, באהבה ובקבלה עצמית בכל מידה ומשקל, ובמאבק באפליה האנטי-שמנית בחברה. הפורום אינו פורום דיאטות. הפורום הוקם כדי להביא לשינוי חברתי ואישי בנושאים הנוגעים לחיים במידות גדולות, וכדי לשנות את המשוואה החברתית לפיה "רזה=יפה, שמן=מכוער".
הפורום מיועד לנשים וגברים, שמנות ושמנים ולאוהביהן/ם, אך לא רק להם, כי אם גם לכל הרואים צורך בשינוי המצב של אידיאל יופי חברתי רזה ואחיד וביטול האפליה נגד אנשים שמנים בחברה הישראלית ובעולם כולו. כמו כן, הפורום במהותו עוסק בנושאי קבלה ואהבה עצמית לצד קבלה ואהבה חברתית של אנשים בכל המידות. (מתוך הפורום, אתר תפוז). 
בעבודה זו אדון בשאלת המחקר: האם השיח בפורום "שמנות ויפות" באתר תפוז, מאתגר או משמר את דימוי הגוף האידיאלי, כפי שהוא נתפס בחברה? על מנת לבחון שאלת זו תחילה אציג סקירה ספרותית על מגדר ופמיניזם, מעמדה של האישה הישראלית, כיצד באה הדרה ואפליה שאר תחומים בחיינו וגם כאשר מדובר באידיאל הגוף ומיתוס היופי. בהמשך אבחן את המרחב הווירטואלי כמרחב חברתי, על הקהילות הנוצרות במרחבים אלו וההקשר הפסיכולוגי של הגולשים ברשת.

עבודה זו הינה איכותנית, שתתבסס בחלקה השני של העבודה על פוסט אחד ומספר תגובות של גברים ונשים בפורום 'שמנות ויפות' באתר תפוז, לאחר מכן אקיים דיון ומסקנות בהתאם לממצאים השונים.